V tomto článku bych chtěl shrnout problematiku používání tenkých elementů v tmavé laděné grafice. Jak vzniká problém špatně čitelných linek, textů a proč se tomu tak děje.
Jan Štoller
Grafika, UV a velkoformátové tisky

Problém - slitý, nebo špatně viditelný tisk

Vytisklá grafika.

Zdrojová grafika v počítači.

Obrázek 1 – Porovnání tisku tenkých linek. Nehleďte na barevnost fotky (foceno telefonem), ale na tenké linky, které jsou na levé straně mnohdy slité, nebo málo patrné. Grafika je sytě zelená. Kdyby byla černá, 20% tenkých elementů by nešlo vidět vůbec.

Na obrazcích můžete vidět, že opravdu jemné a tenké linky jsou po tisku slité, nebo nejsou vůbec vidět. Proč se tomu tak děje? Vždyť na monitoru to mám krásně vidět a tudíž je tisk vhodný k reklamaci.

Toto je většinou reakce zákazníků. Ano, může tomu tak být, pokud tisková hlava na velkoformátovém stroji je špinavá. To se dá poznat i vlnkováním v tisku. Pak by byla reklamace jistě na místě. Tento problém je však ve špatném odhadu velikosti prvků autora grafiky.

Proč se texty a linky slívají na tmavých pozadích?

Při digitálním, velkoformátovém tisku, se barvy míchají ze 4 a více barev. V naší tiskárně používáme stroj, který má barev 10. Standardně se barvy míchají ze 4 základních barev, a poté se domíchává dalších 6 jemných odstínů, aby barva byla co nejblíže k originálu.

Pokud tiskneme sytě černou barvou, zpravidla se sytě míchají 4 kanály barev – cyan, magenta, yellow a black. Stroj jednoduše natiskne všechny 4 barvy, abych vytvořil sytou vrstvu černé.

Pokud chceme tisknout do černého pozadí bílou barvou tenké texty a linky, nikdy netiskneme bílou, ale černou. Aby jste mě rozuměli, standardně se tiskne barvami na bílý materiál samolepky, papíru, či banneru. Tisková média jsou bílá, což slouží jako 5. barva. Pokud tedy stroj tiskne černou grafiku s bílým textem, reálně se vytiskne jen černá barva, a tam kde je bílá, tam stroj vynechá tisk. Zůstane vám tedy černá plocha s bílými místy, které vytvaří nepotisknuté médium.

Pokud tedy tiskneme světlé barvy, linky a texty půjdou hezky vidět. Stroj použije daleko méně barvy, aby vytvořil světlý odstín. Je důležité si uvědomit, že barva digitálních solventních strojů je opacitní – průhledná. Čím více barvy na sebe jde, tím se dělá tmavší, sytější. Pro tyto barvy však neplatí 100% neprůhlednost jako například u sítotiskových barev, kde vrstva barvy je několikrát silnější.

Problém sytosti barev vzníká při objednávkách na transparentní samolepku, kde je požadovano 100% krytí, avšak vlastnosti barev LFP (velkoformátového) tisku tuto vlastnost neumožňují. Této problématice, a jak si s tím poradit, shrnu v dalších článcích.

Co způsobuje špatně čitelné texty a linky?

Na obrázku níže je svislý řez barvou a materiálem. Nahoře je sytě černá barva a dole světle zelenkavá.

Dle pohledu, je sytě černá barva daleko tlustší vrstvou. Vlivem soutisku a malé nepřesnosti tiskové hlavy v řádu tisícin se stane, že barva díky své tlouštce se slije a zaplní tenké bílé místo. Proto je text nebo linky špatně rozeznatelné.

Při pohledu níže, lze vidět, že i díky světlé barvě, je použito daleko menší vrstva barvy. Nehrozí riziko slití, nepřesnosti soutisku a vše co má být bílé, bude ostré.

Obrázek 2 – svislý řez soutiskem barvy

Jak se vyvarovat špatně viditelným linkám?

Je to jednoduché – pokud máte k tisku velice tenké linky (0,2 – 0,15mm), nesmí tyto linky ležet v tmavé barvě. Pokud je to možné, volte vždy jemné odstíny barev. Pokud zadání neumozňuje, vytvořte linku, která bude silná min. 0,5mm. To samé platí s texty, kde doporučujeme sílu dříku písma 0,2mm.

Další problém většinou nastává, pokud máte sytě černou grafiku a serifové, tenké texty, velice malým písmem. Serifové písmo je takové, které je napsán i tento text. Vidíme na něm, že má tenké a tlusté části písma. S těmi tlustými problém není, ale s malými patkami a zahýby je.  Zde bych poradil změnit barvu pozadí do světlých barev, nebo nasílit tloušťku písem.

Tloušťku nasílíte jednoduše – vykřivkujte text, dejte textu obrys cca 0,2mm bílou linku. Poté bude text daleko více viditelný. To stejné platí o tenkých linkách.

Závěrem...

…chápeme, že černá grafika a bilé texty jsou nejvíce viditelné, či jiné barevné variace. Ale myslete prosím na to, že to co vidíte na monitoru krásně a jasně, nemusí být stejně vidět na tisku. Mezi návrhem a tiskem je dlouhá cesta výroby. 🙂

Pokud si nevíte s něčím rady, obraťte se na nás

Poradíme vám, jak správně připravit grafiku, nebo s grafikou sami pomůžeme.

Mrkněte na naše profily, kde sdílíme vše co umíme