Jak připravit správně tisková data : Část 2 . – Ořezové cesty
Ořezové značky a ořezové linky. To jsou prvky, které nám vytvoříte, aby jsme věděli, kde přesně řezat tiskový soubor. Jaký má mít tvar, jaký má mít rozměr.
Spady v tiskových datech - alpha
Než se začneme věnovat předmětem tohoto článku, je potřeba si vysvětlit, co jsou to spady. Ty jsou nedílnou součástí správně připravených tiskových dat. Bez správných spadů, není možné odevzdat tiskovou zakázku správně naformátovanou, či dobře ořezanou.
Manuál pro tvorbu samolepek
Stáhněte si náš krátky, ilustrovaný manuál, kde se věnujeme vysvětlení základních pojmů a čemu se pro začátek vyhnout. Na 3 stránkách najdete důležité rady pro správné vytvoření dat pro výrobu.
Pokud si přejete vytisknout samolepky ve tvaru kruhu, který má černou barvu (či jakoukoliv) a rozměr 50mm, je nutné, aby kruh měl 52mm. Tento rozdíl, 2mm, je právě spad. Je to taková rezerva “co kdyby ujel nůž“.
Spad 2mm se netýká jen kruhových samolepek. Myslíme tím všechny druhy tiskovin, která má u kraje jakoukoliv barvu. Pokud máte okraje bílé, spady mít nemusíte, neboť bílá je i samolepka, nebo papír.
První šipka, ukazuje hranu samolepky, která je bez spadů a bez ořezové linky. Ořez bereme v tuto chvíli, že je “na barvu“, t.j. na hranu černé barvy. (pozn. taková data již netiskneme obratem, ale ve většině případů kontaktujeme klienta se správnou ořezovou linkou = zdržení výrobního procesu).
Druha šipka, ukazuje jak samolepka v realitě bude vypadat. Vlastníme velice kvalitní výřezové plottery, ale nikdy není plotter neomylný a má toleranci 1mm. Takže samolepka bude bude mít po okraji bílý pruh. I když plotter uhne nepatrně, může být takový rozdíl vidět. Takové samolepky pak na první pohled nejsou dobře vyrobené a viníky jsme vždy my. Proto se snažíme tyto zakázky hned netisknout, kontaktovat zákazníka, aby si on sám, nebo jeho grafik upravil data tak, aby vyhovovaly tiskovým standardům, t.j. správné ořezky, či ořezové linky a spady.
Ořezová linka - omega
Ořezová linka je pro tiskárnu vodítko, kudy má jít řez. V hodně případech, je to z náhledu jasné, jak by jste chtěli, aby samolepky vypadaly. Černá kulatá kolečka s textem uvnitř chápeme, že chcete mít černá kolečka. Ale stávají se nám i takové případy, že zákazník chce průhlednou samolepku s černým kolečkem, které je lemováno bílou linkou. Bílou linku v grafickém editoru uloží do bílé barvy. Takže ve výsledku, samolepka je jen černá, protože bohužel nevlastníme věštecké koule. :). Vždy prosím komunikujte s námi Váš design a vše nám prosím detailně popište. Zakázka tak bude vyrobená správně a v požadovaném termínu.
Příklad
Na obrázku výše je samolepka bez ořezové linky. Můžeme se domnívat, že má tvar červené barvy. Po další komunikaci se zákazníkem, nám dodal opravená data, kde linku již dodal, ale samolepka byla navržená tak, že ořezová linka měla v těsné blízkosti tenkou červenou linku, viz. ilustrace pod textem.
Na monitoru výsledek vypadá skvěle, ale v realitě, díky zmíněné toleranci řezu, nebude na 90% linka, po celém obvodě stejně silná. Proto se musí linka udělat daleko tlustší, nebo jí nejlépe dát úplně pryč.
Pokud ořezová linka nebude mít dostatek spadu i do vnitřní strany (nasílení červené linky), může výsledek tisku a ořezu vypadat jako ilustrace výše. Nasimulovali jsme posun ořezové linky jen o 0,5mm doprava a jak vidíte, výsledek je ohromně markantní. Takové samolepky jsou závadové..
Nemám jiná data
V této situaci se nacházíme dnes a denně. Zákazník, po vyzvání o opravení dat, nám sdělí, že bohužel nemá žádné možnosti opravy a ani jiné data.
Pokud je design jednodušší, dokážeme si tisková data upravit sami. Pokud jsou data v bitmapové podobě, nejsme schopni data nijak upravit. Takové data se pak musí měnit, co se týče vedení ořezové linky – tudíž, se jí může změnit vzhled nebo velikost.
Každý případ je individuální. Pokud máte podezření, že data nejsou v pořádku, nebo si nevíte rady, nebojte se na nás obrátit. Najdeme vždy společnou cestu, aby výsledek stál za to. 🙂
Manuál pro tvorbu samolepek
Stáhněte si náš krátky, ilustrovaný manuál, kde se věnujeme vysvětlení základních pojmů a čemu se pro začátek vyhnout. Na 3 stránkách najdete důležité rady pro správné vytvoření dat pro výrobu.